1. Opening
Afwezig met kennisgeving: RvM, HL en DvL. PR neemt bij afwezigheid van de voorzitter en vervangend voorzitter de voorzittersrol op zich.
2. Verslag vorig overleg
Besluit
Het verslag van de vorige keer is vastgesteld.
3. Bespreekstukken
3.1 Benoemingen voorzitter, secretaris en lid van het DB
Conform de gemeenschappelijke regeling (GR) mbt MijnGemeenteDichtbij rouleert het voorzitterschap van zowel het Dagelijks als het Algemeen Bestuur ieder jaar, en wel met ingang van 1 juli van ieder kalenderjaar. Het voorzitterschap rouleert tussen burgemeesters van de deelnemers aan de GR. Daarnaast is door het afscheid van de heer E. Mathijssen (Sint-Michielsgestel) een vacature ontstaan in het Dagelijks Bestuur van MijnGemeenteDichtbij. Het algemeen bestuur benoemt de leden van het Dagelijks Bestuur waarbij iedere deelnemer een wethouder levert.
Besluit (akkoord)
- De heer R. van Meygaarden aan te wijzen als voorzitter van het dagelijks en het algemeen bestuur van MijnGemeenteDichtbij, met ingang van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2023.
- De heer H. Looijen aan te wijzen als plaatsvervangend voorzitter van MijnGemeenteDichtbij, met ingang van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2023.
- De heer P. Raaijmakers aan te wijzen als lid van het dagelijks bestuur van MijnGemeenteDichtbij, met terugwerkende kracht vanaf 18 mei 2022.
- De heer D. van Eeten aan te wijzen als secretaris van dagelijks en het algemeen bestuur van MijnGemeenteDichtbij, met ingang van 1 juli 2022 tot en met 30 juni 2023.
3.2 Zienswijzes gemeenteraden Boxtel en Sint-Michielsgestel mbt begroting MGD
In overeenstemming met de wettelijke voorschriften bestaat de voorliggende begroting 2023 uit de beleidsbegroting (bestaande uit het programmaplan en de paragrafen) en de financiële begroting. In de
financiële begroting is het overzicht van baten en lasten opgenomen, de gemeentelijke bijdrage en de uiteenzetting van de financiële positie. Wij hebben de begroting 2023 toegestuurd aan de gemeenteraden van Boxtel en Sint-Michielsgestel met het verzoek hun zienswijzen kenbaar te maken. Inmiddels hebben beide gemeenteraden een reactie gegeven. Beide gemeenteraden hebben aangegeven in te stemmen met de begroting 2023.
Besluit (akkoord)
- Kennis te nemen van de zienswijzen van de beiden gemeenteraden
- De begroting MGD 2023 vast te stellen.
3.3 Eerste Berap 2022 MGD
Het DB is op 21 juni akkoord gegaan en legt dit voorstel nu ter besluitvorming voor aan het AB.
Besluit (akkoord)
- De Eerste bestuursrapportage 2022 vast te stellen
- De bijbehorende 2e wijziging van de begroting 2022 vast te stellen.
4. Hamerstukken
4.1 MGD Interbestuurlijk Toezicht IBT Archief- en Informatiebeheer 2022
In het kader van het Interbestuurlijk Toezicht legt de gemeente jaarlijks verantwoording af tot het taakgebied Archief- en Informatiebeheer aan het Algemeen Bestuur en de Provincie. De verantwoording, in de vorm
van een voortgangsrapportage voor het IBT 2022, brengt de directie en het Algemeen Bestuur op de hoogte van de lopende verbeteracties en nieuwe acties die zijn opgemaakt of gaan worden. De provincie ontvangt een afschrift van het directievoorstel en de planning verbeteracties 2022 - 2023.
Het DB heeft op 21 juni ingestemd met dit voorstel en verzoekt het AB nu kennis te nemen van de lopende verbeteracties en nieuwe acties die zijn of worden opgemaakt.
Besluit (akkoord)
- Kennis te nemen van de voortgangsrapportage in het kader van het Interbestuurlijk toezicht taakgebied Archief- en Informatiebeheer 2022 inclusief planning verbeteracties 2022 - 2023.
4.2 Besluit tot ondermachtiging inzake opvragen gegevens bij JID en politie 2022
Om aan de regelgeving te voldoen dient de politie een mandateringslijst in hun bezit te hebben waarop per thema de personen vermeld staan die gemandateerd zijn om gegevens met betrekking tot dat thema bij hen op te vragen, ondertekend door de burgemeester. Het AB is in dit geval gemachtigd (zie Mandaatbesluit AB MijnGemeenteDichtbij) om het besluit te nemen.
Het DB heeft 21 juni ingestemd met het ‘Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij houdende bepalingen over het ondermachtigen van personeel tot het opvragen van
justitiële, strafvorderlijke en politiegegevens bij de Justitiële Informatiedienst en de politie 2022’ en legt dit voorstel ter besluitvorming voor aan het AB.
Besluit (akkoord)
Vast te stellen het ‘Besluit van het algemeen bestuur van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij houdende bepalingen over het ondermachtigen van personeel tot het opvragen van justitiële, strafvorderlijke en politiegegevens bij de Justitiële Informatiedienst en de politie 2022’.
4.3 Aanwijzen accountant
De contractperiode met de huidige accountant loopt tot en met het controlejaar 2021. Voor het controlejaar 2022 en verder zijn de accountancywerkzaamheden gezamenlijk Europees aanbesteed voor de gemeenten Boxtel en Sint-Michielsgestel en MijnGemeenteDichtbij. Het resultaat van deze aanbesteding is het voorstel om Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor de controlejaren 2022 tot en met 2025 met een mogelijke verlenging van maximaal drie jaar.
Het DB heeft op 21 juni ingestemd met dit voorstel en stelt het AB voor:
- Opdracht accountancywerkzaamheden voor de periode 2022 tot en met 2025 met een verlengingsoptie van maximaal 3 jaar te gunnen aan Crowe Foederer BV.
- Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor deze periode.
Besluit (akkoord)
- Opdracht accountancywerkzaamheden voor de periode 2022 tot en met 2025 met een verlengingsoptie van maximaal 3 jaar te gunnen aan Crowe Foederer BV.
- Crowe Foederer BV aan te wijzen als accountant voor deze
periode.
5. Rondvraag
Geen punten voor de rondvraag.
6. Sluiting
De laatste AB-vergadering van HD als interim-directeur MGD. We nemen afscheid van hem met veel dank voor zijn inzet voor MGD.