Agenda Algemeen Bestuur 13 november 2024

Inhoudsopgave

1. Opening

2. Mededelingen en ingekomen stukken

Onderzoek bestuurlijke samenwerkingsmogelijkheden (bijlagen M1.1, M1.2 en M1.3).

3. Verslag vorig overleg

Voorgesteld besluit

Het verslag van de AB vergadering van 4 september 2024 vast te stellen.

4. Ter besluitvorming - 1352654 - Tweede wijziging mandaatbesluiten 2024

Op 18 maart 2024 heeft u een laatste wijziging van het Besluit AMT inzake doorgeven ondermandaat MijnGemeenteDichtbij 2022 vastgesteld. Bij het bijbehorende voorstel is aangegeven dat later dit jaar nog een aanpassing aan u voorgelegd zou worden. In dit voorstel wordt hier invulling aan gegeven. Het betreft het toevoegen van de functie ‘coördinator’, een overdracht van bevoegdheden van teammanagers naar coördinatoren en het verstrekken van bevoegdheden binnen Vastgoed en het Sociaal Domein.

Voorgesteld besluit

1. Het ‘Besluit van de bestuursorganen van het openbaar lichaam MijnGemeenteDichtbij tot tweede wijziging van het Mandaatbesluit bestuursorganen MijnGemeenteDichtbij 2022’ vast te stellen.

5. Ter besluitvorming - 1355375 - Directiestatuut

Op 27 juni 2024 is door de raden van beide deelnemende gemeenten van MijnGemeenteDichtbij toestemming verleend aan de colleges van die gemeenten om de gemeenschappelijke regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel (hierna: GR MGD) te wijzigen. Op 9 juli 2024 is deze regeling, die de kaders stelt voor de inrichting en het functioneren van onze organisatie, daadwerkelijk gewijzigd vastgesteld.

In dit voorstel wordt u gevraagd om een directiestatuut vast te stellen waarin nadere regels over de taken en bevoegdheden van het Algemeen Management Team (hierna: AMT) worden gesteld. De wijziging van de GR MGD alsmede de ontwikkelingen die plaatsgevonden hebben in de organisatie sinds de oprichting maken dat het wenselijk is dat het directiestatuut herzien wordt.

Voorgesteld besluit

1. Het Directiestatuut samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint-Michielsgestel 2024 vast te stellen.

6. Ter besluitvorming - 1363114 - Tweede bestuursrapportage 2024

Ter vaststelling leggen wij u de Tweede bestuursrapportage 2024 voor. Deze bestuursrapportage bestaat met name uit autonome ontwikkelingen en gevolgen van eerder genomen besluiten voor het begrotingsjaar 2024 en meerjarenbegroting 2025-2028. Deze bestuursrapportage is aanvullend op de ontwikkelingen die in de Begroting 2025 zijn opgenomen. Voor zover de ontwikkelingen gevolgen hebben voor de gemeenten zijn deze of al eerder door de gemeenten meegenomen of maken deel uit van de gemeentelijke Tweede bestuursrapportages.

Voorgesteld besluit

1. De Tweede bestuursrapportage 2024 vast te stellen. 
2. De bijbehorende 3e wijziging van de begroting 2024 en 1e wijziging van de begroting 2025 vast te stellen. 
3. Het controleprotocol accountantscontrole, het controleprotocol rechtmatigheidsverantwoording en bijbehorende normenkader 2024 vast te stellen.

7. Ter bespreking - Benchmark MGD

8. Rondvraag

9. Sluiting